Wordt Volkswagen de volgende Nokia?

Het lijkt erop dat CEO’s van grote autofabrikanten steeds vaker ook entertainers willen zijn. Herbert Diess, de topman van Volkswagen had zijn publiek meteen geboeid, waarschijnlijk van schrik, toen hij opmerkte dat Volkswagen zomaar de nieuwe Nokia kon worden. Het is voor beleggers en bestuurders een schrikwekkend voorbeeld hoe het kan lopen met een bedrijf. De Finse mobielmaker leek onaantastbaar tot de smartphone goed tot ontwikkeling kwam. Volkswagen loopt volgens Diess hetzelfde risico om van een wereldspeler te vervallen tot een vergeten naam als het niet wint in de strijd om de elektrische auto.

‘We kunnen en zullen Tesla verslaan’.

Het is bijna ongelooflijk hoezeer Volkswagen de koers binnen het bedrijf heeft bijgesteld. Het bedrijf richt zich bijna volledig op de elektrische auto. Dat is ook niet verwonderlijk omdat Testa in beurswaarde Volkswagen inmiddels is voorbijgestreefd. Tesla maakt veel minder auto’s en is nauwelijks winstgevend, maar de belegger weet dat de toekomst voor de auto met verbrandingsmotor niet rooskleurig is. Volkswagen heeft de laatste paar jaar enorm geïnvesteerd om een inhaalslag te maken. Er werden softwarebedrijven overgenomen en miljarden uitgegeven aan de ontwikkeling van duurzame productie van auto’s en accu’s. Dat is ook noodzakelijk want Testa heeft plannen voor de bouw van een megafabriek in Duitsland. Meer bedreigend kan de onderneming niet worden.

Maar Volkswagen zit niet stil. In september van 2020 moet de ID.3 op de markt komen. Deze elektrische Volkswagen moet Tesla op alle fronten gaan verslaan. Daarna moet het nog sneller gaan dan eerder gepland. Niet in 2025 maar al in 2023 moeten er op jaarbasis 1 miljoen elektrische Volkswagens worden verkocht. Dat aantal moet in 2025 op 1,5 miljoen staan.

De zorg om importtarieven

Showman Diess noemde niet alleen Tesla een bedreiging voor alle autofabrikanten in Europa. Dat geldt volgens hem ook voor Donald Trump als die herverkozen zou worden. Diess heeft duidelijk kopzorgen over de importtarieven waartoe de Amerikaanse president zou kunnen besluiten waar het Europese auto’s betreft. Hij noemt Trump moeilijk te ‘lezen’ maar heeft de indruk dat deze momenteel niet blij is met Europa. Hij geeft aan alles te willen doen om die indruk te verbeteren, maar weet niet of dat gaat lukken.

Wat denkt u als particuliere belegger? Heeft nieuwkomer Tesla voldoende voorsprong om de race te winnen of worden ze alsnog verpletterd door Volkswagen en andere automerken van de oude garde? Via de betrouwbare online brokers op deze site kunt u uw persoonlijke keuze maken.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie