Prosus, forse winst en forse verliezen

Prosus, het nieuwe beursfonds in Amsterdam, liet over de eerste helft van het gebroken boekjaar (tot en met september) een forse winststijging zien. De omzet van Prosus steeg met 20% tot $ 9,9 miljard. De winst steeg met 10% tot $ 1,7 miljard. De nettowinst berekend volgens IFRS-voorschriften daalde met 9% tot $ 2,5 miljard. Die laatste daling is echter met name veroorzaakt door lagere boekwinsten. Deze incidentele resultaten worden geëlimineerd bij de berekening van de ‘trading profit’. In het voorgaande boekjaar werden in dezelfde periode een aantal activiteiten verkocht. Prosus bestaat uit de internationale activiteiten van het Zuid-Afrikaanse mediaconcern Naspers en kreeg afgelopen september een notering aan de Amsterdamse beurs.

Alles Tencent wat de klok slaat

Een nadere bestudering van de cijfers van Prosus maakt duidelijk wat al langer bekend was, het aandeel van 30% dat het bedrijf heeft in het Chinese internetbedrijf Tencent is de belangrijkste reden voor de winststijging in de afgelopen periode. De stijging van de winst kwam vrijwel geheel tot stand door de $ 2,2 miljard die gerealiseerd werd door deze deelneming. Ook het Russische internetplatform Mailru deed het uitstekend, de winst steeg ten opzichte van vorig jaar met $ 12 miljoen en bedraagt nu $ 70 miljoen. Daarmee was het echt goede nieuws wel op.

Gevecht met Thuisbezorgd

Kort na de beursnotering in Amsterdam deed Prosus van zich spreken door een vijandig bod uit te brengen op de Britse maaltijdbezorger Just Eat. Dat was bijzonder omdat er al een bod lag van het Nederlandse beursbedrijf Takeaway met als Nederlands merk Thuisbezorgd. Het management van Just Eat heeft een voorkeur voor een overname door Takeaway en raadt dit de aandeelhouders ook aan. Deze hebben tot 11 december om een keuze te maken.

Prosus heeft een aantal e-commerce activiteiten, waartoe naast maaltijd bezorging ook marktplaatsen en betaalverkeer behoren. Hiermee werd in de afgelopen periode een verlies geleden van $ 416 miljoen. Dat is 90% meer dan het afgelopen jaar. Prosus meldde hierbij dat dit forse verlies volledig voor rekening van platforms van maaltijdbezorging kwam, waar flink in is geïnvesteerd. Zonder deze investeringen zou het verlies beperkt zijn gebleven tot $ 26 miljoen.

Prosus is voor de particuliere belegger een wat vreemde eend in de bijt. Indirect beleggen in TenCent is immers via de diverse beleggingsproducten van de betrouwbare online brokers ook mogelijk. Het blijft dus een afweging in hoeverre de andere activiteiten van Prosus een meerwaarde zullen vormen in de nabije toekomst.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie