Online brokers: de snelheid van informatievoorziening


Een van de belangrijkste redenen voor de drempel om te gaan beleggen door particulieren was de traagheid waarmee informatie over de beurs vroeger aan de kleine beleggers werd doorgegeven. Alle transacties moesten via een tussenpersoon lopen bij de effectenafdeling van een grote bank. Deze bankmedewerker mocht uitsluitend orders noteren en kon verder geen informatie verstrekken. Hierdoor moesten verzoeken om meer details aan een andere medewerker worden gesteld en vaak werd ook dit als een dienst beschouwd waarvoor afzonderlijk moest worden betaald. Dat is door de komst van de online brokers volledig veranderd.

Een helpdesk bemand door specialisten

Na de introductie van de online broker werd al snel duidelijk dat de particuliere belegger meer beleggingsproducten zou willen gebruiken dan tot dusverre mogelijk was bij de banken. Hoewel dat vandaag de dag bijna onvoorstelbaar lijkt, waren de mogelijkheden tot beleggen voor particulieren voor opkomst van het internet vrijwel beperkt tot standaard aandelen. Derivaten werden eigenlijk alleen gebruikt door professionele partijen. Dit hield wederom verband met de toegang tot informatie. De snelle verandering in de koersen van derivaten maakte het vrijwel onmogelijk om die via een tussenpersoon op een efficiënte manier aan te kopen. Tegenwoordig levert iedere online broker actuele informatie over koersen en kan de particuliere belegger dus ook derivaten online beoordelen en aankopen. Toelichting op de derivaten is op het internet in ruime mate beschikbaar voor iedere belegger. En omdat de meeste online brokers ook de mogelijkheid bieden om met een demoaccount te werken, kan iedereen ook de werking van de producten eerst testen voor er in de realiteit mee te werken.

Natuurlijk zullen er altijd vragen over blijven en juist hier heeft het internet ook de mogelijkheid gegeven om veel sneller informatie uit te wisselen dat voorheen mogelijk werd geacht. Hierdoor krijgt u als particuliere belegger de mogelijkheid om telefonisch of via een chat snel contact te krijgen met specialisten die u zowel over de werking van het platform kunnen informeren als over de werking van derivaten. Een service die vroeger ondenkbaar leek, maar bij het beleggen veel meer mogelijkheden geeft.

Gebruik de service van uw online broker

Het is niet onbelangrijk dat uw broker een goede helpdesk heeft waar u met vragen terecht kunt in voorkomende gevallen. Test deze optie ook als onderdeel van uw keuze van de online broker die het beste bij u past. Informatie is een belangrijk onderdeel van het beleggen.


Populair bij online brokers