Johnson & Johnson in de problemen

Niet alleen in ons land is er kritiek op de alsmaar toenemende kosten van de gezondheidszorg. Ook in de VS is dat een heikel punt. Farmaceut Johnson en Johnson heeft een storm van kritiek over zich heen gekregen vanwege de prijs van een antidepressivum in de vorm van een neusspray. De basis van de spray is esketamine. Deze stof is verwant aan de partydrug/verdovingsmiddel ketamine. Over de werking van ketamine zijn onderzoekers hoopvol. Het is al 30 jaar geleden dat er een nieuw antidepressivum op de markt is gekomen en de meeste onderzoeksresultaten zijn positief. Maar er is ook kritiek omdat er in de VS 3 patiënten na toediening van het middel zelfmoord hebben gepleegd. Twee hiervan leken voordien niet suïcidaal. Criticasters noemen het dan ook een enorme fout dat de FDA Johnson & Johnson toestemming heeft gegeven om het middel op de markt te brengen onder de naam Spratavo. Veertig jaar geleden werd van een aantal opiaten ook beweerd dat ze veilig waren terwijl ze achteraf verslavend en zelfs dodelijk bleken. Johnson & Johnson lijkt dan ook een gok te nemen met dit middel met een risico van schadeprocessen.

Deze prijs is niet te verantwoorden

Afgezien van de effectiviteit van het middel is het vooral de prijs die voor grote verontwaardiging heeft gezorgd. De eerste maand dat het medicijn gebruikt wordt, kost het ongeveer $ 7.000, de volgende maanden daalt de prijs naar $ 3.500. Daarmee kost een behandeling op jaarbasis bijna $50.000. Daarbij mag het middel ook alleen door een arts worden toegediend.

De kritiek richt zich ook vooral op het feit dat het preparaat esketamine generiek is en geen nieuw ontwikkelde stof. Johnson & Johnson heeft uiteraard wel de spray moeten onderzoeken en ontwikkelen. Maar in feite is alleen de wijze van toediening anders dan bij gebruik van dit middel in vergelijking met de praktijk. De kosten van het maken van een dosis van de stof die voldoende is voor behandeling bedraagt ongeveer € 60 per maand. Dat het niet mogelijk is om hiervoor het middel Spratavo aan te bieden, gelet op de kosten van onderzoek en marketing is iedereen in de farmaceutische wereld duidelijk.

Het meest extreme uiterste voor Johnson & Johnson?

 Maar het gevoel is ontstaan dat Johnson & Johnson qua prijs het meest extreme uiterste heeft gezocht, mede gelet op de toenemende concurrentie die het concern ondervindt bij andere medicijnen. Dat is volgens sommige experts niet te verantwoorden ten opzichte van de patiënten. Denkt u als belegger dat het nieuwe middel van Johnson & Johnson een groot succes zal worden dan is het ook mogelijk in het bedrijf een positie te nemen via de betrouwbare online brokers op deze site.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie