Carrefour trekt zich terug uit China

Het lijkt de omgekeerde wereld, of is het een trend die we vaker zullen gaan zien?  Voor veel multinationals was China het beloofde land. Daar zijn steden, waarvan we in het westen de naam niet eens kennen, met miljoenen consumenten die allemaal meer te besteden krijgen. Voor een supermarktketen de ideale plaats om uitbreiding te zoeken en een aantrekkelijke markt in vergelijking tot West-Europa, waar de discounters altijd op de loer liggen om marktaandeel te veroveren. Carrefour verkoopt echter de Chinese tak aan suning.com. Dat bedrijf betaalt € 613 miljoen voor 80% van Carrefour China, suning.com krijgt daarvoor 80% van de 210 hypermarkten en 24 gemakswinkels die Carrefour momenteel bezit in China. Er zijn diverse opties afgesproken voor de wijze waarop de overdracht van de resterende 20% zal kunnen plaatsvinden. De Chinese overheid moet nog toestemming geven voor de overname.

Online winkelen ook voor de supermarkten de toekomst?

De overnemende partij is een van de grootste supermarktketens van China. Het bedrijf suning.com heeft al bijna 9.000 winkels in meer dan 700 steden in China. Maar misschien nog wel belangrijker is dat het bedrijf met JD.com ook een platform heeft voor online verkopen en daarmee in strijd is gewikkeld met AliBaba dochter TMail. De overname lijkt dan ook meer bedoeld om dat gebied een stap vooruit te zetten. In China lijkt de consument gekozen te hebben voor het gemak van online bestellen van dagelijkse levensbehoeften. Die overgang is bijzonder snel verlopen en de traditionele winkels kampen hierdoor met een grote teruggang on omzet. Het is hierbij de vraag of dit een voorteken is voor de rest van de wereld of dat juist in China door bijzondere omstandigheden de consumenten ook voor voeding en gemaksartikelen niet langer de gang naar een fysieke winkel willen maken.

Carrefour, toch aantrekkelijk voor beleggers?

Heeft Carrefour op tijd de stap gezet om afscheid te nemen in een markt die nu vooral voorbehouden lijkt aan de webwinkels? Experts zijn er nog niet uit of de prijs voor Carrefour China aantrekkelijk is.

Carrefour is qua grootte de tweede supermarktketen ter wereld en heeft na de verkoop van de Chinese tak nog 15.000 winkels over, verspreid over de hele wereld. Carrefour is niet in Nederland en de Verenigde Staten aanwezig. Denkt u dat Carrefour de juiste keuze heeft gemaakt door zich terug te trekken uit China? Een belegging in het bedrijf kunt overwegen middels een van de betrouwbare online brokers op deze site.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie