Ahold Delhaize als koopkans?

Waar de AEX op maandag 16 maart 2020 een rode gloed uitstraalt, is het aandeel Ahold Delhaize de groene uitzondering. Dat is uiteraard niet onlogisch in een tijd dat hamsteren een woord is dat niet alleen meer wordt gebruikt in de reclamecampagnes van de grootgrutter. De producten die de consumenten graag in grote hoeveelheden willen aanschaffen, zijn bijna niet aan te slepen. Sommige journalisten en consumenten verbazen zich over de grote belangstelling voor een product als toiletpapier en spreken al over de psychologie van het wc-papier. Wie de beurzen een beetje volgt, verbaast zich echter uiteraard niet over het kudde gedrag dat ons mensen nu eenmaal ook af en toe in beweging zet.

Online bezorgen en thuisbezorgen de toekomst?

Een belangrijke ontwikkeling van deze tijd is dat consumenten ineens in aanraking komen met de mogelijkheid om online te bestellen en thuis te laten bezorgen door de supermarkten. Zowel Ahold als Jumbo worden de laatste dagen overspoeld met nieuwe klanten die hun boodschappen het liefst tot in de keuken of tenminste tot de voordeur geleverd willen hebben. De Corona-crisis zal naar verwachting over een tijdje ook weer voorbij zijn, maar het is niet onmogelijk dat de consumenten ook daarna voor dit systeem gaan kiezen. AH en Jumbo hebben voorlopig nog niet de capaciteit om grote hoeveelheden klanten op deze manier te bedienen. Het zal beide kemphanen in ieder geval wel aan het denken zetten over een toekomst waarin ook Amazon de wereld van de webwinkels in Nederland op de kop denkt te gaan zetten.

Ontwikkeling in de sector food

Wat er dagelijks op ons bord ligt, komt voor ongeveer 75% uit de supermarkt, volgens een recent rapport van de Rabobank. Daarmee zijn supermarkten enorm dominant in deze branche. De groei voor de toekomst wordt geschat op 2 tot 2,5%. Maar veel belangrijker is volgens het rapport de ontwikkeling in het online circuit. Momenteel wordt nog slechts 4% van de supermarktomzet online behaald en dan met name bij de grote 2. De analisten van de Rabobanken verwachten dat in 2030 dat zal doorgroeien naar ongeveer 20%. Dat zal grote veranderingen betekenen in de wijze van distributie. Ook wordt een grote afname verwacht van de oppervlakte van fysieke supermarkten. Net als in andere branches (zoals het bankwezen) zullen de winkels met een zwakke formule of een ongunstige locatie het eerst verdwijnen.

Interesse in de sector food als particuliere belegger? Ook hiervoor vindt u beleggingsproducten bij de betrouwbare online brokers op deze site.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie